fredag 17 april 2009

Hrmpf

Jag måste säga att när man varit lärare i 6-7 år försvinner lite av udden i tentanervositet... Jag var inte ett dugg nervös inför tentan idag, däremot hade jag ont i magen över om jag skulle FÅ göra den. Det hade liksom blivit en miss mellan mig och SYVen på Engelska Instutitionen. Kåravgiften klarade jag dilemmat med, kom på att man måste betala sån i tisdags, men jag sparade mailet från dem, och tog med ett kvitto från min betalning... det löste sig. Synd att det inte är lika lätt att lösa tentor! Skulle varit underbart att bara behövt skriva en uppsats eller liknande. Men när jag gick var det både uppsats och tenta, så jag klarade inte av att plugga till tentan då. Nu är det bara tenta.

Suck, amerikansk och engelsk kultur! Jag kom inte ihåg ett dugg av vad Francis Bacon gjorde. Ännu värre var det med arbetsmoralen hos Protestanter kontra det amerikanska affärssinnet. Men jag lyckades babbla på i 3 sidor ändå om alla frågor, och jag satt LUNGT och skrev, använde nästan hela skrivtiden!!! Har aldrig hänt förut. Då sprang jag iväg först av alla. OCH jag slog upp saker i uppslagsboken man fick ha med sig... Det har heller aldrig hänt förut.

Mitt problem här, och det som varit problem tidigare var och är att jag inte använder ett så avancerat språk. Nu kan jag orden...när jag inte sitter på tenta, men jag vågar inte använda dem i text, för då ser dårarna hur jag stavar, och/eller det kan bli skitfel. Jag kallar lärarna dårar, för jag själv är en ;) Jag brukar faktiskt kalla mina elever dårarna sådär lite kärleksfullt. De tycker att det är OK så länge jag inte menar det som idioter eller på ett negativt sätt.

Tillbaka till tentan. Det kändes i alla fall skönt att sitta där, kl 10.30 (den pågick mellan 8.00 och 11.00) och känna, jaha, det är så här andra människor har det på tentor. Jag har alltid varit så himla superstressad, tror aldrig jag suttit så långt som en timme. Haft massor med läsk och godis och ätit mesta delen av tiden. Skrivit klart långt innan den obligatoriska halvtimmen är över. Sen har jag tagit mina saker och sprungit. Och fått sitta och vänta på kompisarna HUUUUUR länge som helst. Cath. och Sabine... ta åt er ;) . Det har varit ett sånt problem. Jag har inte varit nervös innan, men när jag är där har jag blivit så fruktansvärt stressad av alla människor. Idag var det bara Jaha! Kanske för salen var bra. den var rymlig och det stod bänkar mellan varje skrivrad.

Nu känner jag mig lugn inför nästa tenta, språkstruktur, också den på engelska som jag ska skriva den 29 april, funkar det inte är det omprov den 29 maj, jag vet inte om jag får skriva om kulturtentan den 29 maj också, undrar vilken jag kommer välja. Jag känner mig i alla fall 100 gånger säkrare på den engelska grammatiken nu än jag gjorde när jag gick kursen. Man lär sig av att lära andra liksom. Känns som det är bra för mig att ha det här extra i meriterna i de här tiderna av varslande och problem med elevunderlag.

I kväll ska jag dricka vitt vin (inte fotsvett den här gången) och äta kina. I morgon bär det iväg till lotten, det är vattenpåsläpp. Jag har köpt en födelsedagspresent till maken som fyller år på söndag, det är en digitalbox. Finns det någon snäll själ som kan berätta för mig (bland kommentarerna) om det är sant att man, om man inte har något abonnemang, ändå kan se iaf ettan, tvåan och fyran? Tänkte i alla fall att det blir lite lättare att stanna över om han kan se nyheterna och en och annan fotbollsmatch där på lotten, nu när det gamla teve-spelet försvunnit. Tänker föreslå att nintendospelet som nu står oanvänt i vårt sovrum ska flyttas dit också.

Var och tittade på campingtoaletter på Jula också, de kostar endel, men det är det värt. Jag får min första lön med nya lönen den här månaden och wow, när det gäller just det så gillar jag nya regeringen. Men jag skulle faktiskt kunna tänka mig mindre ut, om jag visste att om jag blev av med jobbet skulle det ge mer än nu... tillbaka till skitsnacket. Den första investeringen blir en ny toa tror jag.

Ja, ja,
Kram

1 kommentar:

Sabine sa...

1. Grattis till avklarad tenta!
2. JAG var lika tidig ut som dig från tentorna. Det var Sjalett,Mikaela och Catharina man fick vänta på.
3.Ja, du får in 1:an, 2:an, 4.an med digibox....tillochmed svt 24 och tv6! Utan abonemang!
Lovely eller hur? :-)

Trevlig helg!
När kommer ni förresten ner till vår stuga?
Vi har fest på valborg.....

Kram