lördag 17 maj 2014

Irriterad

Blir galen.
Har suttit här med mitt morgonkaffe och läst ikapp på Facebook, Twitter och andra sociala media. Jag blir faktiskt mer än lite upprörd när jag tänker på det. I samhället diskuteras ofta och högljutt att kunskaperna bland unga blir sämre. Särskilt visas sådant nu i valtider, då skolan tydligen är något man kan rädda snabbt och enkelt.

Som lärare ser jag bevis varje dag på att det här är sant. Vi har misslyckats. Jag ser det inte i PISA-rapporten, eller på jobbet. Jag ser det här på Facebook. Det är sant! Vi lärare har misslyckats kapitalt.

Det vi misslyckats mest med, är något som vi enligt lagen ska göra, det handlar inte om skraltiga matematikkunskaper, inte om grammatiska problem (de/dem som jag som svensklärare tar på mig en del av själv). Det handlar om att ” Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.http://www.skolverket.se/skolfs?id=2302

Dessutom anser jag att vi misslyckats med att förmedla förmågan att källkritiskt se på material, nu i valtider tror man blint på den propaganda de olika partierna använder som valfläsk.

Blä!

Inga kommentarer: